یزدفردا -هفته نامه آیینه یزد -رضا سلطان زاده :اخيراً استاندار تهران در جلسه بررسي مشكلات شهر قرچك در شهرستان ورامين گفت: تمام مسئولان بايد شبانه روز فعاليت كرده و براي خدمتگزاري به مردم آماده باشند. 1 در خبرها مي‌خوانيم كه عده‌اي از نزديكان و مشاوران رييس جمهور از پركاري و تلاش هيات دولت سخن مي‌گويند، معمولاً سفرهاي رياست جمهوري به استان‌ها آخر هفته و روزهاي تعطيل انجام مي‌شود.

مسئولان اجرايي در سخنراني‌ها و جلسات از عدالت سخن مي‌گويند، از رسيدگي به امور اجتماع و اقدامات انجام شده داد سخن مي‌دهند.در گفتار خود سعي مي‌كنند از آيات شريفه قرآن كه پيرامون عدل و داد نازل شده براي مردم تلاوت نمايند.احاديثي در زمينه عدل و داد و مساوات و برابري بيان مي‌كنند و به هر حال هر جا به ميكروفن يا بلندگو و يا رسانه‌اي دست مي‌يابند مطالبي از عدل و برابري چاشني گفتار خود مي‌كنند.

كلي گويي و سخنراني و عدم اشاره به مصداق و عدم توجه به نقاط ضعف سبب مي‌شود كه معمولاً عده‌اي در جلسات خصوصي و در كنار دوستان و آشنايان و حتي در مجامعي كه احساس مي‌كنند اظهاراتشان به خيال خودشان خطري ندارد به اصطلاح سفره دل باز كنند و حرف هايي رد و بدل نمايند اما بيان مطلب به اين طريق و استفاده از اين راه‌ها نه دردي از اجتماع دوا مي‌كند نه مديران اجرايي را به اصلاح كارشان وا مي‌دارد

نگارنده اين سطور مصلحت مي‌بيند كه در اين گفتار سخن را با مديران اجرايي استان و در نهايت با استاندار در ميان بگذارد و محترمانه و دوستانه ،از صداقت و دلسوزي نكته‌اي را تذكر دهد.در يكي دو ماهه اخير شاهد بوده ايم مستقيم يا غيرمستقيم با دستور كتبي و يا با اشاره استاندار به صورت علني و يا غيرعلني ادارات و موسسات و حتي بانكها را تعطيل نموده‌اند تا به اصطلاح كارمندان و يا كارگران بتوانند در مراسمي شركت نمايند.و بدين ترتيب بديهي است كه در اين مسير مشكلاتي براي مردم به وجود مي‌آيد، تاخيراتي در انجام كارها صورت مي‌گيرد،خسارت و ضرر و زيان‌هاي احتمالي به عده‌اي وارد مي‌شود.كارها در همه ادارات به ويژه در بانكها و يا دادگستري به تعويق مي‌افتد نتيجه آنكه با اين روش و يا نظاير آن باعث مي‌شود كه اعتراض‌ها به صورت پچ پچ‌ها و نجوا در بين مردم به وجود آيد و تا مدتها اين گونه بحث‌ها و سخن‌ها جريان مي‌يابد..

سخنگوي دولت كسر ساعات كار كارمندان در رمضان را اينگونه توجيه مي‌كند كه بايد طبق قانون اساسي زمينه هايي براي مردم فراهم شود كه به عبادت و معنويت روي آورند در حالي كه حقوقدانان و آگاهان و اكثر مردم از جمله نماينده اصولگراي مجلس اين اقدام دولت و رييس جمهور را غير قانوني مي‌داند.

«سيدجلال يحيي زاده نماينده مردم ميبد و تفت در مجلس شوراي اسلامي طي تذكري به رييس جمهور كاهش ساعات كار كارمندان را در ماه مبارك رمضان مغاير با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران دانست.يحيي زاده به استناد جلسه شوراي انقلاب در تاريخ 23 تيرماه سال 59 و ماده 87 قانون مديريت خدمات كشوري گفت: طبق نظر حقوقدانان، كاهش ساعات كار كاركنان دولتي در صلاحيت مقامات دولتي نيست و تنها از طريق تصويب قانون جديد يا اصلاح قانون قبلي توسط مجلس شوراي اسلامي ممكن است.وي در ادامه اظهار داشت:محمل قانوني كاهش ساعات كار كاركنان دولت كه از رمضان سال گذشته شروع شده مشخص نيست و اين تصميم رييس جمهور بر خلاف مقررات جاري است.لازم به ذكر است اين اقدام در پي اعتراض تعدادي از كارگران يكي از كارخانه‌هاي كاشي ميبد در ماه مبارك رمضان امسال در خصوص تبعيض ساعات كار كارمندان دولت و كاركنان بخش خصوصي به نماينده مردم ميبد و تفت صورت گرفت.» 2

-كارمندي كه در لباس روحاني در ساعات كار اداري براي مردم سخنراني مي‌كند.

-كارمندي كه در روز رسمي و يا غير تعطيل كار اداره و شركت را رها مي‌كند و در مجلس سخنراني و عزاداري حضور پيدا مي‌كند.

-معلم مدرسه‌اي كه در كلاس حاضر نمي‌شود و براي پرداخت پول آب و برق و تلفن و يا قسط خانه اش به بانك مراجعه مي‌كند.

-كارمندي كه براي درس خواندن جهت شركت در امتحان كارشناسي و كارشناسي ارشد، آزمون مديريت، معاونت حج و سفربه عتبات عاليات در اتاق خود را به روي ارباب رجوع مي‌بندد.

-مدير ارشدي كه بعضي از عوامل تحت امر خود را بر خلاف قانون گماشته خود به حساب مي‌آورد.

-عده‌اي كه ارباب رجوع را در راهروها و اتاق‌هاي اداره سرگردان رها مي‌كنند و براي كسب ثواب زيارت عاشورا و دعاي توسل مي‌خوانند.

-مديري كه كارمندان و افراد زير مجموعه اداره و موسسه خود را با ثبت نام و حتي حضور و غياب در جلسه‌اي دورهم گرد مي‌آورد تا با سخنراني فلان واعظ و سخنور به معنويت نزديك شوند و رستگار گردند.

-در حالي كه همين مدير اداره كارمندانش روزها و هفته‌ها نمي‌توانند مسائل اداري خود را با او در ميان بگذارند

-مديرمدرسه‌اي كه دانش آموزان را چه در هواي سرد و يا گرم بيشتر از حد معمول و متعارف سر صف نگه مي‌دارد و براي آنان سخنراني مي‌نمايد و وقت درس و كلاس رامي گيرد و نظاير اين امور...

نه تنها نتيجه مثبت و خوشايندي در پي نخواهد داشت بلكه اثر نامطلوب بر جاي گذاشته و موجب نارضايتي مردم مي‌گردد.

شايسته است استاندار ومديران اجرايي استان ترتيبي اتخاذ فرمايند كه اگر در حوزه مديريتي خود به اين موارد برمي خورند نسبت به اصلاح آن كوشش نمايند تا در اين زمينه نيز از خود نام نيكي به يادگار بگذارند براي حسن ختام مناسب مي‌داند بخشي از سخنان حسن رحيم پورازغدي تحت عنوان «نبايد در اجراي عدالت ترديد كرد» جهت استحضار خوانندگان درج مي‌نمايد.

«مسئله اين است كه در اجراي عدالت ترديد نكنيم. اين جا جاي محافظه كاري نيست. شما نمي‌توانيد سر يك دو راهي هر دو راه را برويد، بعد هر كدام گرفت، گرفت نقل مي‌كنند زمان شاه يك بنده خدايي هم مي‌خواست انقلابي باشد، هم مي‌ترسيد. وقتي تلفن را برمي داشت مي‌گفت: اگر تلفن كنترل است كه جاويد شاه. اگر كنترل نيست مرگ بر شاه. اينگونه نمي‌شود بالاخره بايد انتخاب كنيد. يقه بعضي‌ها را بايد گرفت.

كسي كه واقعاً بخواهد به مردم خدمت كند، دروغ نمي‌گويد و از كسي هم نمي‌ترسد. كساني كه از افكار عمومي مي‌ترسند، مشكل دارند مي‌ترسند لو بروند. امام صادق(ع) مي‌فرمايند: اگر كسي نماز به جماعت با مردم مي‌خواند و امام جماعت باشد و در دعاي دستش خودش را دعا كند و مردم را كه به او اقتدا كرده‌اند ياد نكند به آنها خيانت كرده است. اساساً كاخ سازي و كاخ نشيني و حقوق‌هاي 10 ميليوني آدم را ترسو مي‌كند.

مسئله بعدي اين است كه اگر قانون اجرا نشود يا با ترديد اجرا شود باز هم اين نظام باقي نخواهد ماند و اگر باقي بماند ديني نخواهد ماند. در زمان پيامبر(ص) دختر يكي از سران قبايل كه از اشراف و ثروتمندان بود دزدي كرد و شرايطي كه در مورد قطع دست ذكر شده، در مورد او صدق مي‌كرد. پيامبر دستور اجراي حد را در مورد او دادند. رؤساي تمام قبايل جمع شدند كه لابي كنند و گروه‌هاي فشار تشكيل دهند و پيامبر را منصرف كنند كه پدرش نيروهاي زيادي دارد و ما الان به آنها نياز داريم پيامبر فرمودند: امت پيشين از بين رفتند براي اينكه عدالت را در مورد ضعفا اجرا كردند و در مورد قوي‌ها اجرا نكردند. خليفه دوم، در ماجرايي از حضرت امير(ع) مشورت خواست. ايشان فرمودند چند نكته مي‌گويم كه اگر رعايت نكني نمي‌ماني. يك نكته اين بود: اجراء الحدود علي القريب و علي البعيد. اجراي حدود در مورد نزديكان و در مورد دورها. اگر عدالت را صادقانه اجرا كنيم حتي مجرمان و مستكبران هم مهار مي‌شوند اگر آنها هم ببينيد سياسي بازي و جناح بازي و رياكاري است نه تنها تاديب نمي‌شوند بلكه پرروتر هم مي‌شوند.»

پي‌نوشت‌ها:

1- «كيهان»، 6/11/87

2- دوهفته نامه «ميبد نوين»، شماره 6

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا